Rozdział IV
Świadczenie usług certyfikacyjnych
Art. 14.
1. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne wydaje certyfikat na podstawie umowy
2. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne przed zawarciem umowy, o której mowa
w ust. 1, jest
obowiązany poinformować na piśmie lub za pomocą informacji trwale zapisanej na
nośniku
elektronicznym, w sposób jasny i powszechnie zrozumiały, o dokładnych warunkach
użycia tego
certyfikatu, w tym o sposobie rozpatrywania skarg i sporów, a w szczególności o
istotnych jego
warunkach obejmujących:
1) zakres i ograniczenia jego stosowania,
2) skutki prawne składania podpisów elektronicznych weryfikowanych przy pomocy
tego
certyfikatu,
3) informację o systemie dobrowolnej rejestracji podmiotów kwalifikowanych i ich
znaczeniu.
3. W przypadku wydawania certyfikatów niebędących certyfikatami kwalifikowanymi,
informacja, o
której mowa w ust. 2, powinna również zawierać wskazanie, że podpis
elektroniczny
weryfikowany przy pomocy tego certyfikatu nie wywołuje skutków prawnych
równorzędnych
podpisowi własnoręcznemu.
4. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest obowiązany udostępnić, na
wniosek każdego,
istotne elementy informacji, o której mowa w ust. 2.
5. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest obowiązany uzyskać pisemne
potwierdzenie
zapoznania się z informacją, o której mowa w ust. 2, przed zawarciem umowy.
6. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt
2, może korzystać z
notarialnego potwierdzenia tożsamości odbiorców usług certyfikacyjnych, jeżeli
przewiduje to
określona polityka certyfikacji.
7. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wydając kwalifikowane certyfikaty,
jest obowiązany
stosować takie procedury ich wydawania, aby uzyskać od osoby ubiegającej się o
certyfikat
pisemną zgodę na stosowanie danych służących do weryfikacji jej podpisu
elektronicznego, które
są zawarte w wydanym certyfikacie.
Art.15.
Odbiorca usług certyfikacyjnych jest obowiązany przechowywać dane służące do składania podpisu elektronicznego w sposób zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem w okresie ważności certyfikatu służącego do weryfikacji tych podpisów.
Art. 16.
1. Umowa o świadczenie usług certyfikacyjnych powinna być sporządzona w formie
pisemnej pod
rygorem nieważności.
2. Nieważność umowy o świadczenie usług certyfikacyjnych nie powoduje
nieważności certyfikatu,
jeżeli przy jego wydaniu zostały spełnione wymogi określone w art. 14 ust. 2 i 5
oraz uzyskano
zgodę, o której mowa w art. 14 ust. 7.
Art. 17.
1. Kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest obowiązany do
opracowania polityki
certyfikacji. Polityka certyfikacji obejmuje w szczególności:
1) zakres jej zastosowania,
2) opis sposobu tworzenia i przesyłania danych elektronicznych, które zostaną
opatrzone
poświadczeniami elektronicznymi przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne,
3) maksymalne okresy ważności certyfikatów,
4) sposób identyfikacji i uwierzytelnienia osób, którym wydawane są certyfikaty
i podmiotu
świadczącego usługi certyfikacyjne,
5) metody i tryb tworzenia oraz udostępniania certyfikatów, list unieważnionych
i zawieszanych
certyfikatów oraz innych poświadczonych elektronicznie danych,
6) opis elektronicznego zapisu struktur danych zawartych w certyfikatach i
innych danych
poświadczanych elektronicznie,
7) sposób zarządzania dokumentami związanymi ze świadczeniem usług
certyfikacyjnych.
2. Rada Ministrów określa, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku
Polskiego, w drodze
rozporządzenia, podstawowe wymagania organizacyjne i techniczne dotyczące
polityk certyfikacji
dla kwalifikowanych certyfikatów, uwzględniając zakres zastosowania tych
certyfikatów oraz
okresy ich ważności, konieczność zapewnienia współdziałania różnych urządzeń do
składania i
weryfikacji podpisów elektronicznych, zapewnienie bezpieczeństwa obrotu prawnego
oraz uwzględniając
standardy Unii Europejskiej.
Art. 18.
1. Bezpieczne urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego powinna co
najmniej:
1) uniemożliwiać pozyskiwanie danych służących do składania podpisu lub
poświadczenia
elektronicznego,
2) nie zmieniać danych, które mają zostać podpisane lub poświadczone
elektronicznie oraz
umożliwiać przedstawienie tych danych osobie składającej podpis elektroniczny
przed chwilą
jego złożenia,
3) gwarantować, że złożenie podpisu będzie poprzedzone wyraźnym ostrzeżeniem, że
kontynuacja operacji będzie równoznaczna ze złożeniem podpisu elektronicznego,
4) zapewniać łatwe rozpoznawanie istotnych dla bezpieczeństwa zmian w urządzeniu
do
składania podpisu lub poświadczenia elektronicznego.
2. Bezpieczne urządzenie służące do weryfikacji podpisu elektronicznego powinno
spełniać
następujące wymagania:
1) dane używane do weryfikacji podpisu elektronicznego odpowiadają danym, które
są
uwidaczniane osobie weryfikującej ten podpis,
2) podpis elektroniczny jest weryfikowany rzetelnie, a wynik weryfikacji
prawidłowo
wykazany,
3) osoba weryfikująca może w sposób nie budzący wątpliwości ustalić zawartość
podpisanych danych,
4) autentyczność i ważność certyfikatów lub innych danych poświadczonych
elektronicznie
jest rzetelnie weryfikowana,
5) wynik weryfikacji identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny jest
poprawnie i
czytelnie wykazywany,
6) użycie pseudonimu jest jednoznacznie wskazane,
7) istotne dla bezpieczeństwa zmiany w urządzeniu służącym do weryfikacji
podpisu
elektronicznego są sygnalizowane.
3. Rada Ministrów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki
techniczne, jakim
powinny odpowiadać bezpieczne urządzenia do składania podpisów elektronicznych
oraz
bezpieczne urządzenia do weryfikacji podpisów elektronicznych, uwzględniając
potrzebę
zapewnienia nienaruszalności i poufności danych opatrzonych takim podpisem.
4. Badania zgodności urządzeń, o których mowa w ust. 1 i 2, z wymaganiami ustawy
odbywają się
zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Służby ochrony państwa, w rozumieniu przepisów o ochronie informacji
niejawnych, dokonują
oceny przydatności urządzeń, o których mowa w ust. 1 i 2, do ochrony informacji
niejawnych i
wydają stosowne certyfikaty bezpieczeństwa.
Art.19.
1. Za czynności, o których mowa w art. 18 ust. 4 i 5, pobiera się opłatę.
2. Do opłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy, o których mowa w
art. 18 ust. 4 oraz
przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych
(Dz.U. Nr 11, poz..
95, z 2000 r. Nr 12, poz.. 136 i Nr 39, poz.. 462 oraz z 2001 r. Nr 22, poz..
247, Nr 27, poz.. 298 i
Nr 56, poz.. 580).
Art. 20.
1. Kwalifikowany certyfikat zawiera co najmniej następujące dane:
1) numer certyfikatu,
2) wskazanie, że certyfikat został wydany jako certyfikat kwalifikowany do
stosowania
zgodnie z określoną polityką certyfikacji,
3) określenie podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne wydającego certyfikat
i państwa,
w którym ma on siedzibę oraz numer pozycji w rejestrze kwalifikowanych podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne,
4) imię i nazwisko lub pseudonim osoby składającej podpis elektroniczny; użycie
pseudonimu musi być wyraźnie zaznaczone,
5) dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego,
6) oznaczenie początku i końca okresu ważności certyfikatu,
7) poświadczenie elektroniczne podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne,
wydającego
dany certyfikat,
8) ograniczenia zakresu ważności certyfikatu, jeżeli przewiduje to określona
polityka
certyfikacji,
9) ograniczenie najwyższej wartości granicznej transakcji, w której certyfikat
może być
wykorzystywany, jeżeli przewiduje to polityka certyfikacji lub umowa, o której
mowa w
art. 14 ust. 1.
2. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wydając kwalifikowany certyfikat,
jest obowiązany
zawrzeć w tym certyfikacie inne dane niż wymienione w ust. 1 na wniosek osoby
składającej
podpis elektroniczny, a w szczególności wskazanie czy osoba ta działa:
1) we własnym imieniu, albo
2) jako przedstawiciel innej osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki
organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej, albo
3) w charakterze członka organu albo organu osoby prawnej albo jednostki
organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej, albo
4) jako organ władzy publicznej.
3. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wydając kwalifikowany certyfikat,
potwierdza
prawdziwość danych, o których mowa w ust. 2, i powiadamia podmioty, o których
mowa w ust. 2
pkt 2-4, o treści certyfikatu oraz poucza o możliwości unieważnienia certyfikatu
na ich wniosek.